8 Şubat 2011 Salı

Tiffany'de Kahvaltı

not: Toplantının sonunda filmi izlediğimizden olsa gerek kitabın resmi yerine filmden bu sahneyi eklemeyi daha uygun gördük.

Malumunuz kitabımız “Tiffany’de Kahvaltı” idi. Truman Capote’nin, sanırım sinema filminin de etkisiyle en popüler kitaplarından birisi. Bu kitaba en çok yakışacak tabir de sanırım “popüler”lik olacaktır. Şahsen kitapta edebi bir yön bulamadım. Kitabı çeviri olarak okumamın pek bir şeyi değiştirdiğini sanmıyorum zira İngilizce aslının da bir başyapıt olduğunu düşünmüyorum. Herhalde kimsenin de böyle bir iddiası yok. Bir şekilde popüler olmuş bir kitap. Yazar hakkında daha fazla yorum yapmayacağım çünkü okuduğum yegâne kitabı Tiffany’de Kahvaltı. Başka kitaplarını ileriki yıllara bırakmayı şimdilik tercih ediyorum. Ama ufak bir Vikipedi taraması benim yazarın yansıttığı dünyanın içinden geldiğini düşünmeme sebep oldu.

Capote, yazarlığa ve alkole çok erken yaşlarda başladı. Cinsel yönelimi ve bu yönelimini yaşama biçimiyle -yakın arkadaşı Tennessee Williams ile birlikte- çok sayıda skandala imza attı.”

“Tennessee Williams New York Elysee Oteli’ndeki odasında boğazına bir şişe kapağı kaçması sonucu yetmiş bir yaşında öldü.”
                                                                                                  Vikipedi

Kitapta da Holly sınırları olmayan bir karakterdi. Ama onu çok derin bir karakter olarak göremedim. Vaktiyle kardeşiyle çok fakirlermiş ve yaşlı Dok’un evine sığınmışlar, Holly kendisini ve kardeşini rahat ettirmek için Dok ile evlenmiş. Yıllar Holly’e bir şey öğretmemiş anlaşılan, bıraktığım yerde de hedefi aynıydı. Tiffany’den takılara (bir erkek için Ferrari örneği verebilirsiniz) kolay kolay kimse hayır diyemez tabii ama öncelik sıralamamız o takılar için neler yapıp neler yapmayacağımızı gösterir bize. Holly’nin sınırsız olma sebebi, Tiffany’i önceliklerinin en tepesine yerleştirmesi, çünkü o takılar zenginliğin adeta sembolü. Holly’nin Tiffany’de mutlu olma sebebi de hedefinin o dükkânda satılan şeyler olması ve o dükkânın ona yapması gerekenleri hatırlatıp güç vermesi, yoksa satın alamadığın takılar sana mutluluk veremez asla.

Aslında hikâye çok tanıdık, fakir kızın zengin koca bulup hayatını sağlama alması üzerine kurulmuş. Holly belki de o kadar sınırları olmayan bir kız değil çünkü hedefi aslında o kadar kalıp ve klişeler üzerine oturtulmuş ki, onun sıradışılığı basit bir numara olmaktan öteye gidemiyor benim gözümde. Tıpkı Meg Wildwood’un yapmacık kekemeliği gibi. Herhalde bu tarz topluluklarda kendini kabul ettirebilmen için ya çok zengin ya da bizim dejenere gençliğin sık sık yansıtıldığı eski Türk Filmleri’ndeki ev partilerinde yamuk yumuk dans eden tiplerin “Oooooo Necla mı tam bir çılgındır o, Ferit’i avuçlarının içine alması bir hafta bile sürmez kuzum, hadi biz biraz daha esrar çekelim, boşver o çılgınları ahahaha…” replikleri ile tabir ettikleri Neclalardan olmak gerekiyor. Yoksa ekibin pek sallanmayan, kalabalık ne yaparsa onu yapan üyelerinden olursunuz ve her partide “Aaaa Oya mı, boşver onu, sıkıcı o, biz Necla’yı çağıralım o bizi daha çok eğlendirir” muamelesine maruz kalıyorsunuz sanırım, gizli kuralları bence bu.

Gelelim asıl konuya, neden hep kadınlar sanat eserlerinde kolay yoldan para kazanmanın peşinde? Evet “zengin koca” diye adlandırabileceğimiz bir gerçek var ama bu kadar iliklerimize kadar mı işlemiş? Çalışmak kadınlara zor mu geliyor? Yoksa bu dünyayı erkekler mi önümüze sunuyor. Sizler takip etmezsiniz ama ben biliyorum o meşhur izdivaç programlarında “ben karımın çalışmasına izin vermem ya da ben karımı çalıştırmam gerek yok ben bakarım evimize” diyen erkekler inanın öyle çok rağbet görüyor ki. Gelen genç kızların gözdesi bu erkekler. Aslında belirli bir gelir seviyesinin altını düşünecek olursak çok haksız değiller, alıp alacağı maaş 600 lira olan birisi, saçma sapan mesai saatleri, cahil cühela patronlar, sigortasız çalışma şartları bir de bakman gereken yemeğini, temizliğini, ütüsünü muntazaman yapman gereken bir ev, iyi geçinmek zorunda olduğun birisi, hatta ÇOCUK. 600 lira bu kadar işin karşılığı olamaz kesinlikle. Erkekler, kadınlardan her zaman daha iyi koşullara sahip, eve gelip tabaklarının önlerine konmasını rahatlıkla ve hiç çekinmeden bekleyebiliyorlar. İşler böyleyken “ben karımı ele muhtaç etmem, ona bakarım” diyen adamlar makbul oluyor. Bunun yanında, yetiştirilme, zikredilmeyen toplumsal kurallar var, hiçbir ülkede her birey aynı standartta yaşamaz, bizde de öyle. Her kişi kendi hayat şartlarına göre değerlendirilmelidir ama yargılanmamalıdır.

Fazlasıyla toplumsal bir konuya girdim çıkmakta güçlük çekiyorum ama özetle Holly manken, model, artist olmak için bile çaba harcamıyor, bence tek derdi emeksiz yemek. Dolayısıyla, Holly kendi kaderini sadece kendi irade ve zevklerine bağlayabilseydi benim için o yaratılmak istenen sıradışı karakter olurdu ama şimdi gözümde sadece zorlama bir “ÇILGIN” ve ben zorlama çılgınlara tüm Türk Filmi sevenler gibi gıcık olurum.

1 yorum:

ceren dedi ki...

bu sığ kitaptan böyle derin toplumsal bi mesaj çıkarman takdire şayan merve :) ve ben de tamamen katılıyorum yazdıklarına. çok yavan ve sahte bi ''çılgın'' Holly. hatta burun büktüğümüz çoğu kadından fazlası yok eksiği var.

Yorum Gönder