17 Mart 2012 Cumartesi

Okuma Üzerine - Marcel Proust ve Telafi Atölyesi Hakkı

''Okumak tinsel hayatın eşiği, oradaki hayatı bize gösterebilir, ama yolu oluşturmaz.'' dedi Proust ve ben, bu kitabı kitap atölyemizde okumamızın çok keyifli olacağını düşünmeye başladım. ''Biz neden okuyoruz, neden bu atölyeyi yapıyor ve hatta beraber okuyoruz?'' gibi sorularımıza ışık tutar, bol sohbetli bir atölye olur hayaliyle yola çıktım, ama kitabın bu yolu oluşturmayacağını unutmuşum. Belli ki biz o eşikten geçemedik ya da işaret ettiği yolu pek seçemedik. Elbette bunda -kaptan olarak- benim de payım yadsınamaz. Bunun yanında, Proust'un diline alışkın olmayanlar için de zorlu oldu bu süreç ve sonuçta kitabı kendimize değmeden tartışmayı başardık.

Benim bu durumdan sadece burada değil, her yerde sızlandığımı unutmayın elbette. Bunun üzerine okulda Mahmut Ağabey derdime derman olmaya karar vermiş, beni Pennac ile ve de onun ''Roman Gibi'' adlı kitabıyla tanıştırdı.

Kitabı elime alıp okuduğumda tekrar bir umutlandım, bu nedenle bir telafi atölyesi talep ediyorum sizden. Okumak Üzerine elbette tekrar tartışılabilir ama bu sefer masaya ''Roman Gibi'''yi sürüyorum. Yok mu artıran?

Okur olarak bizlerin haklarını da ekleyeyim, aşağıdaki haklara rağmen itiraz yoksa çıkmaz ayın son perşembesi bir telafi atölyesi rica edeceğim.
1- Okumama hakkı
2- Sayfa atlama hakkı
3- Bir kitabı bitirmeme hakkı
4- Tekrar okuma hakkı
5- Canının istediğini okuma hakkı
6- Bovarizm hakkı
7- Canının istediği yerde okuma hakkı
8- Çöplenme hakkı
9- Yüksek sesle okuma hakkı
10- Susma hakkı

ps: ''Sevdiğimiz biri bize okumamız için bir kitap verdiğinde önce onu ararız satırlarda, zevklerini, bu kitabı ellerimizin arasına bırakmaya iten nedenleri, bu kardeşliğin alametlerini. Sonra metin alır götürür bizi ve unuturuz bizi onun içine bırakan elleri; olabilecek her sıradanlığı önüne katıp sürüklemek bir eserin en büyük gücüdür. Ama bazen yıllar geçer ve metnin hatırlanması başkasının hatırasını çağrıştırır; o zaman o bazı başlıklar yeniden çehrelere bürünür.'' Tekrar teşekkür ederim Mahmut Abi!

0 yorum:

Yorum Gönder